Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nieuws

Bewonersparticipatie: een eerlijk verhaal (dinsdag 17 mei, 14:30)

Drie bevlogen vakvrouwen van ladies@work: Ellen Bettonvile (links), Marjet Westenvoorde (rechts) en Caroline Bax (midden)

Op het juiste moment de juiste informatie geven en een eerlijk verhaal vertellen. Volgens ladies@work is dat essentieel in bewonersparticipatie. In het kennisprogramma van de Renovatiebeurs zullen de Ladies hier nader op ingaan en vanuit hun ervaring laten zien hoe goede bewonersparticipatie werkt, met name rondom de keuze voor slopen of renoveren.

De uitdaging van het sociale aspect
Dinsdag 17 mei, 14:30 - 16:00, Renovatie Arena
Naar de sessie en aanmelden: https://www.renovatiebeurs.nl/nl/seminar-reader/slopen-of-renoveren-de-uitdaging-van-het-sociale-aspect-RENO2022-REN-D103/ 

De zachte of sociale kant van sloop/nieuwbouw of renovatie krijgt veel aandacht van corporaties maar ook van bouwbedrijven. ‘Eigenlijk elke corporatie heeft wel in zijn DNA zitten dat ze er voor mensen zijn. Dat staat bij bijna iedereen ook wel in de missie. Ze willen bewoners informeren en mee laten denken”, zegt Ellen Bettonville van ladies@work. Ladies@work is er voor opgericht om die taak op zich te nemen en de bewoners een stem te geven in dergelijke processen.

Laagdrempelig

Zoals de naam al zegt bestaat ladies@work uitsluitend uit vrouwen. “Daar hebben we bij de oprichting lang geleden al voor gekozen. Juist omdat er al veel mannen op de bouwplaats zijn. Het is bewezen dat waar mannen en vrouwen in teams samenwerken er een andere dynamiek ontstaat.”

“Daarbij merken we dat het laagdrempeliger is om bij bewoners binnen te komen. We voeren veel gesprekken in huis, met heel verschillende mensen van veel verschillende nationaliteiten. We komen toch met die zachte kant binnen, om het zo maar te zeggen”, vult Marjet Westenvoorde aan.

In dat proces van bewonersparticipatie fungeert ladies@work als een spin in het web. “Waarbij wij er oog voor hebben om op het juiste moment de juiste informatie te geven. Dat moet niet te veel in één keer zijn en het moet eerlijk zijn. Je kunt wel een mooi verhaal ophangen, maar het gaat wel om de huizen van de bewoners. Daar moet je empathisch mee omgaan”, zegt Marjet.

Al bij planontwikkeling

Ladies@work merkt dat zij in het hele proces steeds verder naar voren schuiven en al vanaf de eerste planontwikkeling betrokken worden. Ellen: “We kijken dan mee en denken mee en brengen ook in kaart wat er misschien al beloofd is aan bewoners. We bouwen samen aan die ontwikkeling en delen kennis. We kunnen laten onderzoeken of sloop/nieuwbouw bijvoorbeeld wel de beste optie is en vooral of bewoners daar wel op zitten te wachten. En als dat toch gaat gebeuren, wat ze er voor terug zouden willen hebben. Maar denk ook aan de inrichting van de leefomgeving. Bewoners weten toch het beste waar behoefte aan is en hoe dat werkt in hun wijk.”

Dat betekent niet dat aan alle wensen van bewoners tegemoet kan worden gekomen. “Je moet duidelijk zijn over wat wel en niet kan en daar het gesprek over voeren. En de verwachtingspatronen goed managen.”

Bewonerscommunicatie is volgens Marjet ook al vanaf het eerste moment belangrijk. “Je merkt nog wel eens dat corporaties aangeven dat ze na gaan denken over sloop/nieuwbouw. Maar het kan vervolgens jaren duren voor het zo ver is. Dat geeft veel onzekerheid. Ook verwachten bewoners vaak dat er na zo’n aankondiging heel snel iets gaat gebeuren. Dan moet je dus goed communiceren in die periode, ook als er feitelijk weinig gebeurt.”

Ga terug